Coğrafya Bölümü Program Öğretim Amaçları
1. Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
2. Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
3. Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
4. Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
5. Kamu yararını gözeten, çevre sorunlarına ve etik değerlere duyarlı olan bireyler yetiştirmektir.
Coğrafya Bölümü Program Öğretim Amaçları`nın FEDEK Tanımına Uyumu
Coğrafya Bölümü normal öğretim programı mezunlarının kariyerlerine odaklanarak gelecekte edinecekleri işleri etkili yürütebilmeleri için çerçeve bir plan hazırlamıştır. Bölüm mezunlarının sadece öğretmenlik değil coğrafyayı ilgilendiren başka alanlarda da yer bulmalarına imkân verecek esnek bir yapı düşünülmüştür. Bu yapıda beceri edinimine önem verilmiştir.
Coğrafya Bölümünde Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlikler Çerçevesine de dikkat edilerek öğrencilerimizin bölüme geldikleri günden itibaren, alanına uygun işlerde görev alabilmesi için çeşitli becerilerle donanmış şekilde yetişmeleri hedeflenmiştir. Özellikle CBS yazılımlarını kullanabilmeleri, coğrafi bilgilerin toplanması ve sunulması ile ilgili turizm, tanıtım ve reklam işlerinde çalışma alternatifleri dikkate alınmaktadır. Buna bağlı olarak bölümümüzde yüksek lisans ve doktora programları açılmış ve akademik gelişimlerini ilerletmeleri için fırsatlar oluşturulmuştur. Öğrencilerin kariyer hedefleri ile öğretim amaçlarını belirlemede mezunlarla ilişkiler sürdürülmüş onların konuyla ilgili görüşleri alınmıştır.
FEDEK Coğrafya Kriterleri ile Bölüm Öz Görevleri Matrisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ ÖZGÖREVLERİ
|
FEDEK COĞRAFYA ÇIKTILARI
|
Coğrafi terminolojiyi uygun şekilde kullanabilme
|
Coğrafi kavramları anlayabilme
|
Coğrafi bilgiyi toplayabilme, karşılaştırma, analiz etme ve sunabilme
|
Coğrafi fikirleri, prensipleri ve teorileri etkin ve düzgün bir şekilde yazılı, sözlü ve görsel manada ifade edebilme
|
Bilgiyi derleyebilme, diğer disiplinlerin farklı yaklaşımlarını anlama ve bunları coğrafi kavramlara uygulayabilme
|
Mekânsal ilişkilerin değişik ölçeklerdeki ilişkilerini anlama
|
Bölgeler, yerler ve mahaller arasındaki farklılık ve dayanışmayı anlama ve açıklayabilme
|
Fiziki çevre ve insan çevresi arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlama
|
Yeryüzü şekillerini yorumlayabilme
|
Mahalli coğrafya, Ülke coğrafyası, Avrupa, Türk Dünyası ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
|
Değişimin tabiatını anlayabilme
|
1
|
Coğrafya bölümünün bilimsel üretim potansiyelini yükseltmek
|
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
|
2
|
Araştırmacıyı desteklemek, mesleğin gelişmesine ve değişmesine uyum göstermek
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
X |
3
|
Toplum için anlamlı bilimsel faaliyet gerçekleştirmek
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
4
|
Fikirlerin açıkça tartışıldığı ve paylaşıldığı, katılımcı bir akademik ortam yaratmak
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
5
|
Dünyadaki gelişme ve değişimlerle ülke gerçeklerine duyarlı öğrenmeyi öğreten eğitime önem vermek
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
X |
6
|
Coğrafi teknolojileri kullanabilecek ve öğretebilecek meslek üyeleri yetiştirmek
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
X |
X |
|
Coğrafya Bölümü Öz Görevleri
Coğrafya Bölümü’nün akademik, yapısal ve eğitimsel olmak üzere üç temel öz görevi vardır:
Akademik Öz Görev
- Coğrafya disiplininin bilimsel üretim potansiyelini yükseltmek,
- Topluma ve mekâna dayanan ve toplum için anlamlı bir bilimsel faaliyeti gerçekleştirmek,
- Ekolleşecek kapasitede, sosyal sermayesi ve bilimsel yaklaşım birliğine sahip bir topluluk oluşturmaktır.
Yapısal Öz Görev
- Fikirlerin açıkça tartışıldığı ve paylaşıldığı, katılımcı bir akademik ortam yaratmak,
- Araştırmacıyı desteklemek, mesleğin gelişmesine ve değişmesine uyum göstermektir.
Eğitimsel Öz Görev
- Dünyadaki gelişme ve değişimlere ve ülke gerçeklerine duyarlı eğitim vermek,
- Öğrenmeyi öğretmek,
- Doğal çevreyi koruma-kullanma dengesi içinde sürdürülebilir yaşam ve kalkınma için yerlerin/mekânların düzenlenmesinde sorumluluk üstlenebilecek; geniş bir bakış açısına sahip, coğrafi teknolojileri kullanabilecek ve öğretebilecek bilim insanları ve her düzeydeki eğitim-öğretim kurumları için öğretmenler yetiştirmektir.
Bölüm kuruluşunda tanımlanan öz görevler 2023 yılı başlarında akreditasyon çalışmaları çerçevesinde revize edilerek sadeleştirilmiştir. Özellikle Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi ve FEDEK Coğrafya çıktıları dikkate alınarak yapılan sadeleştirmede bölüm program çıktıları, ders çıktıları ve diğer bileşenlerle entegre olabilecek ortak bir dil belirlenmiştir. Bölüm yeni öz görevlerinin birinci ve ikinci öğretim programlarını kapsayacak şekilde aşağıdaki gibi olmasına karar verilmiştir.
Coğrafya Bölümü Öz Görevleri
- Coğrafya bölümünün bilimsel üretim potansiyelini yükselterek toplum için anlamlı bilimsel faaliyet gerçekleştirmek,
- Araştırmacıyı desteklemek, mesleğin gelişmesine ve değişmesine uyum göstermek,
- Fikirlerin açıkça tartışıldığı ve paylaşıldığı, katılımcı bir akademik ortam yaratmak,
- Dünyadaki gelişme ve değişimlerle ülke gerçeklerine duyarlı öğrenmeyi öğrenmeye önem vermek,
- Coğrafi teknolojileri kullanabilecek ve öğretebilecek meslek üyeleri yetiştirmektir.
Program Öğretim Amaçlarının Kurumun Öz Görevleriyle ile İlişkisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM AMAÇLARI
|
KURUMUN ÖZGÖREVLERİ
|
İnsanı merkeze alan bir anlayışla bilgiyi rehber edinmek
|
Tarihsel birikime sahip kadim değerlere bağlı nesiller inşa etme gayesiyle eğitim-öğretim faaliyetleri sunmak
|
Bilim, sanat, ekonomi ve sosyal alanlarda ulusal ve uluslararası paydaşların ihtiyaçlarına cevap vermeyi ilke edinmek
|
Bilimsel bilgiyi inovasyonla birleştirerek kalkınmaya öncülük etmek
|
Ulusal ve evrensel sorunlara duyarlı, daimi tekâmül doğrultusunda yeniliği ve gelişimi amaç edinmek
|
1
|
Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
|
X
|
X
|
|
X
|
|
2
|
Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
|
|
|
X
|
|
X
|
3
|
Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
|
|
|
|
X
|
X
|
4
|
Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
|
|
|
X
|
X
|
|
Program Öğretim Amaçları ve Fakültenin Öz görevleriyle İlişkisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM AMAÇLARI
|
FAKÜLTENİN ÖZ GÖREVLERİ
|
Sosyal Bilimler alanında uluslararası düzeyde tanınan tercih edilen ve kabul gören
|
Mensubu olmaktan gurur duyulan, demokrasiyi özümsemiş, insana ve insanın ürettiklerine önem veren
|
Yenilikçi olan, gerek bilimsel bilgi üretimi bakımından, gerekse öğrenciler tarafından dikkati çeken çağdaş bir bilim merkezi olmaktır.
|
1
|
Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
|
X
|
|
X
|
2
|
Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
|
X
|
X
|
|
3
|
Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
|
X
|
X
|
X
|
4
|
Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
|
X
|
X
|
|
Program Öğretim Amaçlarının Bölümün Öz Görevleriyle İlişkisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM AMAÇLARI
|
BÖLÜMÜN ÖZ GÖREVLERİ
|
Coğrafya bölümünün bilimsel üretim potansiyelini yükseltmek
|
Araştırmacıyı desteklemek, mesleğin gelişmesine ve değişmesine uyum östermek
|
Toplum için anlamlı bilimsel faaliyet gerçekleştirmek
|
Fikirlerin açıkça tartışıldığı ve paylaşıldığı, katılımcı bir akademik ortam yaratmak
|
Dünyadaki gelişme ve değişimlerle ülke gerçeklerine duyarlı öğrenmeyi öğreten eğitime önem vermek
|
Coğrafi teknolojileri kullanabilecek ve öğretebilecek meslek üyeleri yetiştirmek
|
1
|
Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
|
X
|
|
X
|
X
|
|
X
|
2
|
Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
3
|
Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
4
|
Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
|
X
|
|
|
X
|
|
X
|
Program Çıktıları ile Coğrafya Bölümü Amaçları
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM ÇIKTILARI
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ AMAÇLARI
|
Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri
ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
|
Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
|
Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi
ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
|
Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
|
Kamu yararını gözeten, çevre sorunlarına ve
etik değerlere duyarlı olan bireyler yetiştirmek.
|
1
|
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek coğrafi terminolojiyi doğru ve uygun şekilde kullanma
|
X
|
|
X
|
|
|
2
|
Bilimsel araştırma basamaklarına göre coğrafi bilgiyi toplama, planlama ve eleştirel düşünme becerisi kazanma
|
|
X
|
X
|
X
|
|
3
|
Veri toplama, analiz etme ve değerlendirme yaparken coğrafi bilgi sistemlerini kullanma
|
|
|
X
|
X
|
|
4
|
Coğrafi bilgi ve yaklaşımları disiplinler arası çalışmalarla kamu yararına kullanabilme
|
|
|
X
|
|
X
|
5
|
Doğal ortam özellikleri ve beşeri unsurlar arasındaki etkileşimleri kavrayarak mekânsal ilişki kurma
|
X
|
X
|
|
|
|
6
|
Mekândaki coğrafi farklılık, değişim ve çeşitliliği kavrayarak farklı ölçeklerde karşılaştırma yapma
|
X
|
X
|
X
|
|
|
7
|
Afet ile ilgili temel kavramları bilerek afet yönetimi bilincine sahip olma
|
X
|
|
|
|
X
|
8
|
Yerelden başlayarak Türkiye ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
|
X
|
|
|
X
|
|
9
|
Geçmişteki coğrafyayı modern coğrafya prensiplerini kullanarak değişim ve süreklilik bağlamında değerlendirme
|
X
|
|
|
|
|
10
|
Alanı ile ilgili kültür, etik, sosyal haklar ve çevre konularında yeterli bilince sahip olma
|
X
|
X
|
|
|
X
|
ÇAKÜ COĞRAFYA PROGRAM ÇIKTILARI (2023)
- Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek coğrafi terminolojiyi doğru ve uygun şekilde kullanma
- Bilimsel araştırma basamaklarına göre coğrafi bilgiyi toplama, planlama ve eleştirel düşünme becerisi kazanma
- Veri toplama, analiz etme ve değerlendirme yaparken coğrafi bilgi sistemlerini kullanma
- Coğrafi bilgi ve yaklaşımları disiplinler arası çalışmalarla kamu yararına kullanabilme
- Doğal ortam özellikleri ve beşeri unsurlar arasındaki etkileşimleri kavrayarak mekânsal ilişki kurma
- Mekândaki coğrafi farklılık, değişim ve çeşitliliği kavrayarak farklı ölçeklerde karşılaştırma yapma
- Afet ile ilgili temel kavramları bilerek afet yönetimi bilincine sahip olma
- Yerelden başlayarak Türkiye ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
- Geçmişteki coğrafyayı modern coğrafya prensiplerini kullanarak değişim ve süreklilik bağlamında değerlendirme
- Alanı ile ilgili konularda kültür, etik, sosyal haklar ve çevre hakkında yeterli bilince sahip olma
Coğrafya Program Çıktıları ve FEDEK Çıktıları Matrisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM ÇIKTILARI
|
FEDEK COĞRAFYA ÇIKTILARI
|
Coğrafi terminolojiyi uygun şekilde kullanabilme
|
Coğrafi kavramları anlayabilme
|
Coğrafi bilgiyi toplayabilme, karşılaştırma, analiz etme ve sunabilme
|
Coğrafi fikirleri, prensipleri ve teorileri etkin ve düzgün bir şekilde yazılı, sözlü ve görsel manada ifade edebilme
|
Bilgiyi derleyebilme, diğer disiplinlerin farklı yaklaşımlarını anlama ve bunları coğrafi kavramlara uygulayabilme
|
Mekânsal ilişkilerin değişik ölçeklerdeki ilişkilerini anlama
|
Bölgeler, yerler ve mahaller arasındaki farklılık ve dayanışmayı anlama ve açıklayabilme
|
Fiziki çevre ve insan çevresi arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlama
|
Yeryüzü şekillerini yorumlayabilme
|
Mahalli coğrafya, Ülke coğrafyası, Avrupa, Türk Dünyası ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
|
Değişimin tabiatını anlayabilme
|
1
|
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek coğrafi terminolojiyi doğru ve uygun şekilde kullanma
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
2
|
Bilimsel araştırma basamaklarına göre coğrafi bilgiyi toplama, planlama ve eleştirel düşünme becerisi kazanma
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Veri toplama, analiz etme ve değerlendirme yaparken coğrafi bilgi sistemlerini kullanma
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Coğrafi bilgi ve yaklaşımları disiplinler arası çalışmalarla kamu yararına kullanabilme
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Doğal ortam özellikleri ve beşeri unsurlar arasındaki etkileşimleri kavrayarak mekânsal ilişki kurma
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
6
|
Mekândaki coğrafi farklılık, değişim ve çeşitliliği kavrayarak farklı ölçeklerde karşılaştırma yapma
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
7
|
Afet ile ilgili temel kavramları bilerek afet yönetimi bilincine sahip olma
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
|
8
|
Yerelden başlayarak Türkiye ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
|
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
9
|
Geçmişteki coğrafyayı modern coğrafya prensiplerini kullanarak değişim ve süreklilik bağlamında değerlendirme
|
|
|
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
10
|
Alanı ile ilgili konularda kültür, etik, sosyal haklar ve çevre hakkında yeterli bilince sahip olma
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Coğrafya Program Çıktıları ve Öğretim Amaçları Matrisi
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ PROGRAM ÇIKTILARI
|
COĞRAFYA BÖLÜMÜ AMAÇLARI
|
Coğrafya alanındaki temel konu, kavram, beceri ve değerleri bilmesi yoluyla mesleğe hazır olmasını sağlamak.
|
Coğrafya alanında durum tespiti ve çözümleme yapılabilme yeteneğine sahip mezunlar vermek.
|
Alanındaki gelişmeleri takip edebilen, uyum sağlayan, değişen ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinen coğrafyacılar yetiştirmek.
|
Yerelden başlayarak evrensel düzeyde alanıyla ilgili iş ve kadrolarda temsil gücü ve yeterliğine sahip coğrafyacılar mezun etmek.
|
Kamu yararını gözeten, çevre sorunlarına ve etik değerlere duyarlı olan bireyler yetiştirmek.
|
1
|
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek coğrafi terminolojiyi doğru ve uygun şekilde kullanma
|
X
|
|
X
|
|
|
2
|
Bilimsel araştırma basamaklarına göre coğrafi bilgiyi toplama, planlama ve eleştirel düşünme becerisi kazanma
|
|
X
|
X
|
X
|
|
3
|
Veri toplama, analiz etme ve değerlendirme yaparken coğrafi bilgi sistemlerini kullanma
|
|
|
X
|
X
|
|
4
|
Coğrafi bilgi ve yaklaşımları disiplinler arası çalışmalarla kamu yararına kullanabilme
|
|
|
X
|
|
X
|
5
|
Doğal ortam özellikleri ve beşeri unsurlar arasındaki etkileşimleri kavrayarak mekânsal ilişki kurma
|
X
|
X
|
|
|
|
6
|
Mekândaki coğrafi farklılık, değişim ve çeşitliliği kavrayarak farklı ölçeklerde karşılaştırma yapma
|
X
|
X
|
X
|
|
|
7
|
Afet ile ilgili temel kavramları bilerek afet yönetimi bilincine sahip olma
|
X
|
|
|
|
X
|
8
|
Yerelden başlayarak Türkiye ve Dünya coğrafyası hakkında bilgi sahibi olma
|
X
|
|
|
X
|
|
9
|
Geçmişteki coğrafyayı modern coğrafya prensiplerini kullanarak değişim ve süreklilik bağlamında değerlendirme
|
X
|
|
|
|
|
10
|
Alanı ile ilgili kültür, etik, sosyal haklar ve çevre konularında yeterli bilince sahip olma
|
X
|
X
|
|
|
X
|